25/07/2007

Kookoskalaa

Tein viime viikolla kalaa koillisbrasilialaisella ohjeella, jonka opin Suomessa ystävältäni, joka on asunut Etelä-Brasiliassa... Tehtiin tätä Suomessa kalattomana versiona mutta nyt tungin sekaan kalaa niin kuin vissiin alkuperäisessä ohjeessa tehdään.

Tarvitaan:
4-5 perunaa
muutama paprika
kalaa
2 dl kookosmaitoa
suolaa

ai miten niin epämääräinen ohje... Käytin itse jaú-nimistä kalaa. Se on suomuton punertavalihainen kala, jossa ei ole ruotoja. Sen enempää en kalasta ymmärrä enkä valitettavasti voi edes arvailla mitä kalaa tähän Suomessa voisi käyttää.

Perunat kuoritaan ja leikataan ohuiksi siivuiksi. Paprikat leikataan suikaleiksi tai renkaiksi maun mukaan ja kala paloitellaan. Kattilaan ladotaan kerroksittain perunaa, paprikaa ja kalaa. Laitetaan sopivasti vettä ja keitetään sekoittamatta kunnes perunat ovat kypsiä. Sekaan lorautetaan kookosmaito (mä otin muutaman kauhallisen keitinlientä pois ennen kookosmaidon lisäämistä) ja koko soosi maustetaan suolalla maun mukaan. Tuoksu on ihanan kookosmainen ja maku hyvä, lapsetkin ottivat monta kertaa lisää.

2 comentários:

Anônimo disse...

Sä unohdit tosta ohjeestä tomaatin. Siihen siis kuuluisi laittaa tomaattia, paprikaa,perunaa ja sitä kalaa+kookosmaito. Ja muuten kiitos että muistutit mua tästä ruuasta. Voisin taas tehdä sitä, kun meidän isompi neiti ei enää inhoa kookosmaitoa. Ja jos joku toinenkin tätä Suomessa innostuu kokeilemaan niin mä olen laittanut siihen Suomessa ihan pakasteseitä. En tiedä, mitä kalaa mun brassiäiti käytti.

mamãe disse...

en yhtään muistanut sitä tomaattia, hyvä kun sanoit! Seuraavalla kerralla sitäkin pataan! :)