14/04/2009

Uusi ilme ja ruokalista

Löysin söpön pohjan The cutest blog on the block -sivustolta. Lisäksi laitoin just tohon oikealle tän viikon menun. En vielä tiedä minä päivänä huvittaa mitäkin kokata enkä edes tiedä huvittaako kokata kaikkia noita ruokia tällä viikolla. Ostokset oon kuitenkin tehnyt tänään noita ruokia ajatellen.

Mulla on ollut tapana jo jonkun aikaa tehdä viikon ruokalista ja mennä tarkan listan kanssa kauppaan; rahaa menee vähemmän eikä tuu ostettua mitään turhaa. Jos kaupan mainos on tullut mulle tarpeeksi ajoissa oon usein myös suunnitellut ruokalistaa sen mukaan mitä sattuu olemaan tarjouksessa.

Toinen asia, jossa säästän on se, että teen käytännössä kaiken alusta alkaen itse. Ei siis puolivalmiita ruokia tai eineksiä. Niitä ei ensinnäkään ole paljon tarjolla, jos niitä on ne on tosi kalliita verrattuna muuhun hintatasoon ja lisäksi musta on kivempi syödä ihan itsetehtyä missä on vähemmän lisäaineita kuin valmisruuassa. Suomessa asuessa kyllä käytin enemmän puolivalmiitakin tuotteita (varsinkin valmiiksi marinoidut lihat oli kasvissyöjäkokin pelastus!) :) mutta täällä ne on jääneet ihan olemattomiin.

Huomiseksi on suunniteilla leivontapäivä jos ei vaan oo liian kuuma uunin käyttämiseen... (jos on aurinkoista pesen sitten pyykkiä ja leivon joku toinen päivä).

2 comentários:

Jael disse...

Kiva uusi ilme,tosi suloinen tausta! Mä olen aina yrittänyt tehdä ruuat alusta asti jos vaan mahdollista, kaikissa valmiissa on niin paljon lisä aineitakin.Vaikkei niitä aina voikaan kokonaan välttää....

mamãe disse...

Yaelian, kiitos :) Mustakin on kivempi fiilis kun tietää mitä suuhunsa pistää ja mitä vähemmän kemiallisia koodeja ruuassa sen parempi. En tosin oo supertiukkis, kyllä meilläkin lapset saa karkkeja, hyytelöä, jauheesta tehtyjä mehuja ym. mutta noin niin kuin pääsääntöisesti välttelen kaikkea keinotekoista ruuassa. Luomua suosisin mutta täällä puskassa ei valitettavasti sellaisia ole tarjolla ellei sitten itse kasvata.