13/03/2009

Nega maluca


Tää on vähän niin kuin klassikko brasilialaisten kakkujen maailmassa. Nega maluca (nimi tarkoittaa jostain kumman syystä hullua mustaa naista) on suklaakakku, johon voi laittaa haluamansa suklaisen kuorrutuksen. Mä nappasin ohjeen täältä ja laitoin päälle brigadeiro-kuorrutuksen. Mulla ei ollut tarpeeksi kaakaojauhetta joten kakusta tuli vähän vaisu, samoin kuorrutuksesta. Oikealla kaakaomäärällä tää olis varmaan vielä paljon parempaa. Tässä ohje vielä suomeksi:
3 munaa
1,5 teekuppia sokeria (käytin sellaista suomalaisen kahvikupin kokoista, ehkä joku 2 dl vetoista)
2 teekuppia vehnäjauhoja
1 teekuppi kaakaota
1/2 teekuppia öljyä
1 rkl leivinjauhetta
hyppysellinen suolaa
1 teekuppi kuumaa vettä
Ohjeen mukaan kaikki aineet paitsi kuuma vesi ja leivinjauhe vaan sekoitetaan keskenään ja niihin lisätään ensin kuuma vesi ja viimeiseksi leivinjauhe. Minä tein niin kuin oon tottunut kakkuja tekemään eli vatkasin ensin munat ja sokerin ja lisäilin niihin sitten muut aineet, leivinjauhe jauhoihin sekoitettuna. Paistetaan ohjeen mukaan keskilämpöisessä uunissa noin 40 minuuttia. Meidän kaasu-uunin laitoin vajaaseen 200 asteeseen.
Päälle siis se brigadeiro-kuorrutus, johon tarvitaan:
1 tölkki purkkimaitoa (condensed milk)
1 rkl margariinia
2 rkl kaakaota
Ainekset sekoitetaan ja niitä kuumennetaan (mielellään teflon kattilassa) koko ajan sekoittaen kunnes seos sakenee ja irtoilee itsestään kattilan reunoista. Mä annoin jäähtyä hetken ja laitoin sitten kakun päälle paksuksi kerrokseksi. Lasten mielestä kuorrutus oli liian makea (!) mutta mun mielestäni just sopiva :)

2 comentários:

Jael disse...

Kuulostaa herkulliselta! Tein joskus vuosia sitten niitä brigadeiro-nameja;olin etsinyt eteläisen Amerikan reseptejä ja sitten löytyi.Herkullisia vaikka kamalan makeita ovatkin.

mamãe disse...

Joo, brigadeirot on kyllä tosi herkkuja. Just oltiin eilen synttärijuhlilla, jossa niitä taas sai vatsan täydeltä :)